Rommelmarkt Schinnen 2018

Op 2 september was de Stichting Mewa'a weer present op de rommelmarkt in Schinnen. Felix, Mieke en Joke hadden de dag ervoor alle spullen bij vrienden van Mieke kunnen stallen. Hoewel de markt officieel pas om 10.00 uur zou opengaan waren er om 08.00 uur al potentiële kopers. Nog maar nauwelijks geïnstalleerd mochten we ons al verheugen op flink wat bezoekers. Vooral de kleding vond gretig aftrek. Meer nog nadat Rosita was gearriveerd en onze waar op ludieke wijze aanprees. Zij verstond de kunst de bezoekers naar onze stand te lokken. Ook de banner en onze Afrikaanse kleding waren een "eyecatcher". De bezoekers waren geïnteresseerd in de werkwijze van de stichting en sommigen gaven meer dan de vraagprijs. Dank zij het prachtig weer mochten we ons verheugen op een druk bezochte markt met een leuke opbrengst voor onze stichting (220 euro).

Reisverhaal van Felix in Kameroen zomer 2018

Afgelopen zomer ben ik een paar weken in Kameroen geweest. Medio juli/medio augustus. In eerste instantie wou ik in september naar Kameroen. Dit om twee reden:

- september is buiten seizoen en het vliegticket is goedkoper;

- September is het begin van het schooljaar in Kameroen en het zou heel fijn zijn dat ik met kinderen de schoolspullen ga kopen, hen op te zoeken op hun school en desnoods het collegegeld zelf te betalen. Dat zal mij misschien een beter zicht geven over de gemiddelde kosten van school/studiejaar per kind. Ook wilde ik foto’s van de kinderen maken voor onze sponsoren en voor de website.

Maar helaas vanwege de presidentiele verkiezing die op 7 oktober 2018 plaats zullen vinden, heb ik gekozen om eerder te gaan. De situatie in Kameroen is niet heel kalm en er was enige vrees dat de verkiezingen tot onrust zouden kunnen leiden.

In het Nieuwsblad van Haagse Beemden verscheen een interview met Felix Fotchind, de voorzitter van de Stichting Mewa'a. Klik hier om het artikel te lezen.

Op bezoek in Kameroen

Als bestuur zijn we begin 2017 naar Kameroen gereisd (uiteraard op eigen kosten) om een goed beeld te krijgen van de situatie van kinderen. Niet alleen onderwijsmogelijkheden, maar ook andere omstandigheden zoals goede voeding en toegang tot schoon drinkwater zijn belangrijk voor opgroeiende kinderen.

We kwamen ook dit keer weer in een warm bad. Familie en vrienden hebben ons meer dan genereus ontvangen. We konden altijd overal slapen en kregen de meest heerlijke Kameroense gerechten voorgeschoteld. We zijn hen meer dan dankbaar voor hun opgewektheid en de spiegel die ze ons voorhielden over wat in het leven echt belangrijk is. Ze hebben ons weer een onvergetelijk verblijf in Kameroen gegeven.

Straatrommelmarkt Schinnen

Nog voordat de Stichting Mewa'a officieel werd opgericht hebben sommigen van de bestuursleden zich ingezet om inkomsten te verwerven door deel te nemen aan de Grote Straatrommelmarkt aan de Hegge in Schinnen. De jaarlijkse rommelmarkt wordt al sinds 2004 georganiseerd door buurtvereniging Hegge en wordt altijd druk bezocht.

Met name door tweedehands kleding en nog bruikbare spullen te verkopen hopen wij zo geld in te zamelen om ons doel : kansarme kinderen in west Kameroen onderwijsmogelijkheden bieden, te verwezenlijken.